وکیل حذف نام همسر از شناسنامه بعد از طلاق + 3 مورد مهم

وکیل حذف نام همسر از شناسنامه بعد از طلاق در کمترین زمان ممکن ، بدون نیاز به گرفتن شناسنامه المثنی با چینوت برخی از افراد پس از جدایی از همسرشان ترجیح میدهند که نام همسرسابق خویش را از صفحات شناسنامه حذف نمایند. به عبارتی وجود نام همسر سابق برای صاحب شناسنامه آزاردهنده است.

به طور کلی در قانون ثبت احوال ماده ۳۳ بیان نموده:

((کلیه وقایع ازدواج و طلاق یا مرگ زوج یا زوجه و رجوع و بذل مدت و فسخ نکاح باید در دفاتر ثبت کل وقایع ثبت شود. ولی در شناسنامه به شرح ذیل انعکاس خواهد یافت: در المثنی شناسنامه مرد یا زن آخرین نکاح و طلاق و یا بذل مدت و در صورت تعدد زوجات آن تعداد ازدواج که به قوت خود باقی است منعکس خواهد شد. ازدواج و طلاق غیر مدخوله در المثنای شناسنامه درج نخواهد شد.))

حذف نام همسر از شناسنامه

سوال: آیا فقط زنی که غیرمدخوله است میتواند نام همسر سابق خویش را از شناسنامه حذف نماید؟

موارد حذف نام همسر با وکیل

۱.اولین موردی که زن می تواند نام همسر سابق خود را از شناسنامه پاک کند. در حالتی است که زن با همسر سابق خویش رابطه زناشویی نداشته و غیر مدخوله باشد. برای این حالت زن باید ابتدائا به پزشکی قانونی مراجعه نموده و با اخذ گواهی دال بر دوشیزه بودن و غیرمدخوله بودن،گواهی فوق را به اداره ثبت احوال تحویل داده و تقاضای صدور شناسنامه المثنی را بنماید.

۲.در حالت دوم زن یا مرد می توانند با معرفی همسردوم به دفتر خانه ازدواج و ثبت رسمی ازدواج و دریافت گواهی مبنی بر تمایل ازدواج، گواهی را به اداره ثبت احوال برده و تقاضای حذف نام همسر اول و صدور شناسنامه المثنی بنماید.

(لازم به ذکر است در این حالت همسر جدید از ازدواج سابق همسرش مطلع می‌گردد. )

سوال:

آیا ازدواج سوم و چهارم و…هم شامل این امر می شود؟

بله

۳.در سومین مورد می بایست از طریق مرجع قضایی و تقدیم دادخواست اقدام نمود. که خواسته دادخواست تقدیمی حذف واقعه طلاق و نـام همـسر از صفحات شناسـنامه می باشد. که باید در دادگاه محل صدور شنـاسـنامـه به طرفیت اداره ثبت احوال اقامه گردد. البته صدور رای در این مورد در صلاح دید قاضی می باشد.

سوال :

آیا بعد از فوت همـسر می توان نام او را از شـناسـنامه حذف نمود؟

رویه های متفاوتی در این خصوص وجود دارد .

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *