وکیل جعل اسناد و مدارک و مجازات آن در قانون

جعل اسناد و مدارک چیست ؟ بهترین وکیل جعل اسناد : تعریف جرم جعل عبارت است از تنظیم سند یا نوشته شبیه به نمونه اصلی که نیازی به مطابقت کامل دو نوشته یا سند نمی باشد و ممکن است به صورت اضافه شدن متنی به سند،خط زدن برخی مطالب، سیاه کردن یا محو کردن یا پاک کردن نوشته ها یا تغییر تاریخ سند و یا استفاده از مهر دیگری بدون اجازه صاحب آن اتفاق می افتد و حتما باید ضرری به شخص یا جامعه وارد شود.

البته باید توجه نمود که جعل گاهی به صورت مادی است که در بالا به نمونه های آن اشاره کردیم و در برخی مواقع به صورت مفادی است و بدون هیچ گونه تغییری در متن سند یا نوشته صورت می پذیرد به عنوان مثال سردفتر اسناد رسمی با علم به اینکه شخص طلبکار از بدهکار پولی نگرفته است،در متن سند می نویسد که شخص پول خود را دریافت نموده است.

وکیل جعل اسناد

جعل در کپی:

بنابر نظر اکثریت قضات و نظریات مشورتی، جرم جعل در کپی اسناد رخ نمی دهد. به عنوان مثال اگر شخصی در کپی شناسنامه خود تغییری دهد، مرتکب جرم جعل نشده است.

جعل و چک سفید امضا:

در برخی از مواقع، افراد چک و سفته هایی را در اختیار دیگران به صورت سفید امضا و بدون نوشتن هرگونه مطلب دیگری می گذارند و اشخاص پس از آن مندرجات سند را پر می کنند. در این مورد باید اظهار نمود که این اقدام شخص در حقیقت نوعی دادن اختیار و وکالت به دیگری برای تکمیل سند بوده و جعل محسوب نمی شود.

اثبات جرم جعل:

در صورتی که شخصی مدعی جعل در سندی باشد، اصولا باید سند را به دادگاه ارائه نماید که در این صورت قاضی رسیدگی کننده به پرونده، سند مربوطه را به کارشناس دادگستری ارجاع می دهد. بدیهی است که در صورت عدم وجود اصل سند و نبود دلایل اثباتی دیگر می تواند از جهات صدور قرار منع تعقیب باشد.

استفاده از سند جعلی:

جرم جعل و استفاده از سند جعلی دو جرم جداگانه هستندو در صورتی که شخص نوشته یا سندی را جعل کرده و پس از آن، این سند را در جایی ارائه نماید، مرتکب دو جرم شده و مجازاتش تشدید خواهد شد.

مشاوره امور کیفری وکلای  چینوت

برای پیشبرد قانونی دعاوی کیفری می توانید از بهترین وکیل جعل اسناد تهران در مجموعه چینوت راهنمایی بخواهید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *