وکیل کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری + نحوه شکایت

وکیل کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری ، متخصص در امور شهرداری – پیگیری پرونده با گروه وکلای چینوت : در روزگارانی که شهرنشینی توسعه پیدا کرده و بسیاری از افراد جامعه در شهر سکونت دارند. طبیعی است که بایستی نیاز به مسکن افراد که از نیازهای اولیه هر فردی می باشد تامین شود.

از سویی دیگر به علت سودآوری صنعت ساختمان سازی بسیاری از اشخاص تمایل به فعالیت در حرفه ساخت و ساز آپارتمان در شهر را دارند. به همین دلیل و برای رعایت صواب اصول شهرسازی و ایضا ایجاد درآمد برای شهرداری مقنن در مورخ ۲۷/۱۱/۱۳۴۵ ماده ای مصوب کرد. که امروزه به عنوان ماده ۱۰۰ شهرداری در میان افراد شناخته شده است.

و در آن تمامی افراد که قصد انجام هرگونه عملیات ساختمانی را دارند موظف نموده است. قبل از هر اقدامی از شهرداری مربوطه پروانه اخذ نمایند.

ماده ۱۰۰ قانون شهرداری

کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری

مالکین اراضی و املاک واقع در محدوده شهر و یا حریم آن باید قبل از هر اقدام عمرانی و یا تفکیک اراضی و یا شروع ساختمان از شهرداری پروانه اخذ نمایند.

در عمل بسیار دیده شده که متاسفانه افراد پس از اخذ پروانه ،ساختمان مورد نظر را مطابق با پروانه اخذ شده بنا نمی نمایند. و یا از همان ابتدا امر بدون اخذ پروانه شروع به احداث ساختمان می کنند که همین موضوع سبب می شود. که موضوع در کمیسیون ماده ۱۰۰ .که متشکل از (نماینده وزیر کشور،یکی از قضات دادگستری و یکی از اعضای انجمن شهر است) مطرح شود. و کمیسیون پس از انجام فرایند رسیدگی و بررسی پرونده رای صادر می کند.

البته کمیسیون نامبرده صرفا به این مورد رسیدگی نمی کند. بلکه ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ۱۱ تبصره نیز به همراه متن ماده دارد. که سایر وظایف و صلاحیت کمیسیون را بیان می کند. که برای اطلاع می توانید به سایر مقالات گروه وکلای چینوت مراجعه کنید.

کمیسیون ماده ۱۰۰ در چه مواردی اقدام به صدور رای می کند‌؟

  • هنگامی که ساختمانی مغایرت اصول فنی و شهرسازی ساخته شده.
  • ساختمانی که برخلاف مشخصات مندرج در پروانه ساخته شده.
  • در صورت تجاوز به معابر شهر.
  • عدم احداث پارکینگ.
  • غیر قابل استفاده بودن پارکینگ.
  • احداث بنا اضافه زائد بر مساحت درج شده در پروانه‌.

چه اشخاصی می توانند در کمیسیون ماده صد اقامه دعوی می کنند؟

به عبارتی کمیسیون ماده صد به دعاوی بین ذی نفع و شهرداری رسیدگی می کند. به همین دلیل در پاسخ به این پرسش که چه اشخاصی می توانند به کمیسیون مذکور مراجعه و تقاضای رسیدگی نمایند. اصولا گفته می شود شخصی که از اقامه دعوی و کسب رای نفعی برای خود به دست آورد؛ می توانند در کمیسیون ماده صد طرح دعوی کند بنابراین این شخص می تواند (مالک رسمی، همسایه ملک مجاور، مستاجر،مالک قولنامه ای ملک که سند عادی او به تایید مراجعه قضایی رسیده است و شهردار) باشد.

فرایند رسیدگی در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری

طبق بند ث ماده ۴۶ قانون برنامه ششم توسعه ثبت و تشکیل پرونده بایستی به صورت الکترونیکی انجام شود. و پس از ارجاع به کمیسیون ماده ۱۰۰ به شخص اعلام می شود. که ظرف ۱۰ روز دفاعیات خود را کتبا به کمیسیون ارسال کند. پس از آن کمیسیون پس از رسیدگی و مطالعه دفاعیات پرونده‌، اقدام به صدور رای می نماید ‌.

ارا کمیسیون ماده صد:

حکم صادر شده از کمیسیون ماده صد شهرداری در قانون محصور و محدود شده و کمیسیون ماده ۱۰۰ صرفا می تواند به یکی از موارد زیر حکم دهد.

  • جريمه
  • تخريب
  • اعاده
  • تعطیلی

برای مشاهده این موضوع که کمیسیون در چل مواردی به هر یک از ضمانت اجراهای فوق رای می دهد. به سایر مقالات گروه تخصصی وکلا چینوت مراجعه نمایید.

مرجع اعتراض به ارا صادر شده

رسیدگی به دعوا در کمیسیون ماده صد در دو مرحله صورت می گیرد .

پس از صدور و ابلاغ رای کمیسیون فرد معترض می تواند ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ رای در کمیسیون دیگر ماده صد (تجدیدنظر) اعتراض کند.

شخص بایستی فرم اعتراض را پر کرده و به همراه فرم خلاف ساختمان، شماره و تاریخ پروانه ساختمان ،شرح دقیق خواسته و اعتراض ، حضورا به دبیرخانه کمیسیون ارائه داده و یا الکترونیکی ارسال کند.

در مرحله تجدیدنظر جلسه رسیدگی تشکیل و به طرفین پرونده مکان و موعد آن جهت حضور در جلسه ابلاغ می شود.

از سویی دیگر طبق بند ۲ ماده ۱۰ قانون دیوان عدالت اداری، رسیدگی به اعتراضات و شکایات از آرا و تصمیمات قطعی کمیسیون ماده صد صرفا از حیث نقض قوانین و مقررات یا مخالفت با قوانین در دیوان عدالت اداری می باشد.

 چرا وکلای تخصصی چینوت؟

گروه وکلا متخصص چینوت با داشتن تجربه،مهارت و علم کافی در این زمینه می توانند به شما کمک کنند. تا با علم و آگاهی و اشراف کامل به قوانین بهترین نتیجه را در پرونده خویش اخذ نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *